Іван Карпенко-Карий (справжнє прізвище - Тобілевич)
Трагікомедія "Мартин Боруля"
Рік написання: 1886
Видання: 1891 р.
Літературний рід: драма
Жанр: трагікомедія, оскільки в ній наявний
момент катарсису (усвідомлення своїх помилок), але автор визначив жанр по
іншому – комедія в п’яти діях.
Історія написання: поштовхом до написання цього твору стала комічна історія про прагнення
отримати дворянські права, яку пережив батько Івана Карповича – Карпо Адамович
Тобілевич. На це пiшло чимало часу i марно: дворянство не було доведено,
оскiльки прiзвище в старих документах було Тобелевич, а в нових - Тобiлевич.
Тема: зображення
нестримного потягу багатих селян дорівнятися у своєму статусі до дворянства.
Ідея: висміювання
намагань простої людини вибитися у дворяни, хибно думаючи, що цим можна вивищитися над іншими. Смішна та людина, яка соромиться бути собою,
захоплюється фальшивими цінностями, з усіх сил намагається пристосуватися
до швидкоплинної моди.
Проблематика:
·
Проблема людської гідності
·
Проблема усвідомлення щастя
·
Проблема праці
·
Проблема батьків і дітей
·
Проблема кохання і сімейного щастя
Композиція: 5 дій
Сюжет
драми
Експозиція
|
Знайомство
з родиною Мартина Борулі.
|
Зав’язка
|
Мартин Боруля подає позов на пана Красовського, тому що той назвав його
«бидлом», і доручає займатися цією справою Трандалєву, який також працює і на
Красовського.
|
Розвиток
дії
|
Одночасно Боруля намагається
відновити втрачене дворянство. Він хоче вигідно видати дочку заміж, а тому
просить Степана привезти із міста Націєвського – чиновника.
До Мартина приходить його
друг Гервасій, щоб засватати Марисю за свого сина Миколу. Микола й Марися вже
давно кохають одне одного. Але Боруля відхиляє пропозицію.
З міста приїжджає Націєвський,
якому Марися одразу пояснює, що вона кохає іншого – Націєвський її наче не
чує. Пізніше він підслуховує розмову Мартина та Палажки про майбутніх дітей
та кумів і вирішує втікати із заручин. Мартин Боруля наздоганяє чиновника і
б’є його.
Степан втрачає роботу внаслідок
скасування земського суду, але він боїться сказати про це батькові.
Після того, як Боруля отримав
листа від Красовського про те, що має виселитися з орендованої землі, він
тяжко захворів.
|
Кульмінація
|
Приходить лист про те, що Мартину Борулі відмовлено у дворянстві,
оскільки в документах не співпадає одна літера.
|
Розв’язка
|
Мартин спалює бумаги про дворянство і дає згоду
на одруження Марисі й Миколи.
|
Мартин Боруля
- представник заможної верхівки села;
- живе здоровим селянським життям;
- духовно скалічений нездоланним прагненням вийти
на «дворянську лінію»: «Тепер другий
світ настав, треба чина, дворянства…»;
- дітей виховує «по-новому, як у панів»;
- сина утримує писарчуком у земському суді;
- дочку збирається видати за «благородного
жениха»;
- честолюбний і гордий;
- мріє розвести мисливських собак, їздити на
полювання, грати в карти;
- не працює, а залежується в ліжку;
- порушує традиції в родині, примусово насаджує
нові порядки;
- опиняється в скрутному становищі, стає залежним
від сусіда-дворянина Красовського;
- прозріває після фіаско;
- розуміє свій істинний шлях селянина-хлібороба.
Дочка Мартина
Марися
—
найбільш стійка до змін, бо має
міцну моральну основу, вона намагається зберегти своє щастя, їй панське життя,
яким марить батько, ні до чого:«Нащо ж дворянство нам здалося, коли воно
горе приносе?.. Краще жить на світі щасливим мужиком, ніж нещасним паном – це
всяке знає» (слова Марисі до батька).
—
Справді, Мартин Боруля раніше виховував своїх
дітей у дусі здорової народної моралі, про що свідчать Марисині слова: «Перше
батько казали, що всякий чоловік на світі живе затим, щоб робить, і що тільки
той має право їсти, хто їжу заробляє».
—
не цурається тяжкої роботі на
землі, шанує народні традиції і звичаї.
Син
Мартина Степан
—
Прагне добутися чиновницької
посади не стільки шляхом якихось інтелектуальних зусиль, роботою над собою,
щоденною старанною працею, скільки обманом, хитрістю — себто так, як у
чиновницькому колі було заведено.
—
Батько навчає, як вижити в цій
прогнилій системі: « Слухай старших, виписуй почерка, завчай
бумаги напам’ять, трись, трись меж людьми — і з тебе будуть люде!».
—
Батько радить синові порвати з
другом дитинства Миколою, бо він тепер, як Борулі здається, уже нерівня їхньому
роду: «Ти, сину, не дружи з нерівнею,
краще з вищими, ніж з нижчими. Яка тобі компанія Микола? Мужик — одно слово, а
ти на такій лінії, трешся між людьми іншого коліна. глянь на себе і глянь на
Миколу. То таки мужик репаний, а ти канцелярист!»
Тематично близькою є п’єса Жана
Батиста Мольєра «Міщанин-шляхтич». Образи головних героїв обох п’єс дуже схожі між собою тим, що прагнули
лише до задоволення власних потреб і амбіцій. Комедії уже більше ніж сто років
не сходять зі сцени.
Секрет їх довголіття не лише в
неперевершених комічних епізодах, а в тому, що драматурги порушили одну з
вічних людських проблем — підміну особистісних етичних цінностей (чесність,
порядність, працьовитість, кохання) становою приналежністю (повагою за чином).
Отже, через увесь твір проведено лінію: гідність людини визначає не
привілейований соціальний статус, а чесна праця, простота, щирість у стосунках
із людьми.
˜ Психологічне дослідження «Скільки в кожного з нас від Мартина Борулі?»
Ви батьки. У вас є донька, яка хоче
вийти заміж за кохану людину. Але хлопець із незаможної родини і до того ж не
має вищої освіти. Ви пропонуєте доньці:
а) зачекати, поки він здобуде освіту
й почне заробляти гроші;
б) приймете сторону доньки, хоча
утримувати прийдеться двох студентів;
в) дозволите доньці самій зробити
свій вибір, зауваживши, що позбавите спадку.
˜ Напишіть есе на тему: «Чи можливо у наш час досягти своїх мрій, не втрачаючи свого Я ?».
Словничок: Есе (від французької essai- спроба,
начерк) – прозовий твір невеликого обсягу, що виражає індивідуальне враження і
міркування з певного питання.
Значення творчості
*Драми І.Карпенка-Карого – дії з логічним розвитком, життєвою правдою.
* Його твори живі, актуальні, сценічні.
* Тематика їх – народне життя в усіх його проявах.
*Селянські біди, проблеми, безпросвітність – обшир багатьох п’єс автора.
* Реаліст-драматург – співець жіночої долі, палкого й ніжного кохання(«Безталанна», «Наймичка»).
* Він творець драм про історичне минуле(«Сава Чалий», «Що було – те мохом поросло», «Сербин»).
* І.Карпенко Карий – один із «батьків новочасного українського театру».
*Драми І.Карпенка-Карого – дії з логічним розвитком, життєвою правдою.
* Його твори живі, актуальні, сценічні.
* Тематика їх – народне життя в усіх його проявах.
*Селянські біди, проблеми, безпросвітність – обшир багатьох п’єс автора.
* Реаліст-драматург – співець жіночої долі, палкого й ніжного кохання(«Безталанна», «Наймичка»).
* Він творець драм про історичне минуле(«Сава Чалий», «Що було – те мохом поросло», «Сербин»).
* І.Карпенко Карий – один із «батьків новочасного українського театру».
Немає коментарів:
Дописати коментар