Діалогічні жанри (бесіда, телефонна розмова, листування)

 Діалогічне мовлення — процес мовленнєвої взаємодії двох або більшої кількості учасників спілкуванняУ межах мовленнєвого акту кожен з учасників по черзі виступає як слухач і мовець. Діалогічному мовленню властиві ситуативність, емоційна забарвленість, спонтанність і двосторонній характер.

До основних діалогічних жанрів належать бесіда, телефонна розмова, листування

Бесіда — розмова двох чи більше осіб з метою отримання певної інформації, вирішення важливих проблем. Складність бесіди полягає в тому, що в ній наявний експромт;  щоб успішно вести бесіду, треба мати життєвий досвід, великий запас теоретичних знань, володіти мовним етикетом.

Для успішної бесіди потрібно:

• ретельно готуватися;

• бути уважним і тактовним у розмові;

• уміти слухати співбесідника, ураховувати його позицію;

• стежити за реакцією того, з ким спілкуєтеся;

• бути точним, логічним і лаконічним.

Не можна перебивати, різко прискорювати темп мовлення, переходити в розмові на особистості.

Функції бесіди:

• обмін інформацією;

• планування роботи, заходів;

• контроль діяльності, її координація;

• вирішення актуальних проблем;

• пошук і висунення нових ідей.

Етапи бесіди

1.      Визначення часу й місця зустрічі.

2. Початок бесіди (створення сприятливої атмосфери спілкування: усмішка, привітання, поза й жести).

3. Формування мети зустрічі.

4. Обмін думками й пропозиціями.

5. Підсумок бесіди та прощання.

Телефонна розмова — один з видів (жанрів) усного ділового мовлення й приватного спілкування, що передбачає розмову на відстані. Оскільки співрозмовники не бачать один одного, то жести, міміка та зовнішній вигляд не відіграють роль у спілкуванні.

Одна з головних вимог до телефонної розмови — це лаконічність. До розмови треба готуватися: наперед продумати вітальну етикетну формулу, тему розмови, послідовність викладу думок, завершення спілкування й прощання. За правилами телефонного етикету розмову повинен завершувати той, хто телефонує. Якщо співрозмовник старший за віком, посадою або це жінка, то треба їм дати право завершувати розмову. Під час розмови не забувайте про формули ввічливості. Перші фрази слугують представленню сторін. Особа, яка знімає трубку, має назвати себе або установу: Михальська біля телефона; головний бухгалтер Черненко; деканат психологічного факультету. У відповідь також називають себе або установу.

Листування — діалогічний жанр, яким послуговуються для регулювання ділових або приватних стосунків. Отже, листування може бути офіційним (службовим) або приватним.

Офіційне листування — це листування між установами, організаціями; воно належить до офіційно-ділового мовлення. Неофіційне листування ведеться між особами й має побутовий, часто інтимний характер.

Правила складання ділового листа

1. Звернення. Наприклад: Шановний заступнику директора … ; Шановний пане …і под. — спочатку вказують ім’я, а потім прізвище, а не навпаки.

2. Заголовок. Тема листа, що стисло та влучно розкриває зміст листа.

3. Компліменти. Наприклад: саме Ваша установа одна з перших, хто апробував нову  техніку … ; завдяки Вашому професіоналізму й наполегливості вдалося … і под.

4. Відсутність зайвого. Треба уникати надмірної ввічливості та слів, позбавлених змісту. Велика кількість особових займенників може зашкодити.

5. Важливість дієслів. Уживайте такі дієслова, що позначають виконану дію.

6. Відсутність імперативу (наказовості). Уникайте директивних фраз на зразок якщо Вас зацікавила … , то зверніться до … .

7. Бланк. Ділові листи пишуть (друкують) на фірмовому бланку. Ці правила поширюються й на складання електронного листа. Ділові листи за призначенням бувають декількох видів: лист-запит, лист-запрошення, лист-відмова, лист-прохання, супровідний, рекомендаційний, гарантійний лист та ін.


Прочитайте лист і виконайте завдання.

ТОВ «Укравто»

м. Київ, в. Метрологічна, 2                                          

Тел. (044) 777-77-77

Директорові

ТОВ «Основи»

С. А. Коваленку

Повідомляємо Вам, що пан Савенко Л. С. прибуде до Харкова 13 березня. Люб’язно просимо Вас організувати зустріч і зарезервувати номер у готелі на 3 дні. Пан Савенко Л. С. прибуде

потягом № 147.

З повагою —генеральний директор ТОВ «Укравто» О. Ю. Гармаш

 

А. Визначте вид листа за призначенням.

Б. Напишіть лист до міжнародної благодійної організації щодо оздоровлення учнів у

Карпатах.

Вправа

Прочитайте уривки з  різдвяного листа Чарлі Чапліна дочці Джеральдіні

 Чи дотримано в  тексті етикету листування? Проаналізуйте лист із  цього погляду. 

Домашнє завдання

Напишіть лист–запрошення батьків на випускний бал.

Немає коментарів:

Дописати коментар