ВОЄННЕ ЛИХОЛІТТЯ Участь українських письменників у Другій світовій війні. О. Довженко "Щоденник", "Зачарована Десна"

Тема 1. Участь українських письменників у Другій світовій війні. Трагічна творча біографія Олександра Довженка.

Тема 2. Джерело вивчення історії  життя О. Довженка і трагічної доби – «Щоденник».

Тема 3. Олександр Довженко. «Зачарована Десна».

Тема 4. Олександр Довженко. «Зачарована Десна». Два ліричні герої: малий Сашко і зріла людина.

Тема 5Контрольний твір (есе) за літературною спадщиною О. Довженка.




Оповідач у «Зачарованій Десні» — сам письменник, який виступає і як автор, і як герой твору — маленький Сашко.

   Пізнання світу Сашком:       

1)  любов до тварин, природи, музики, співів. {«Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси... Високий, чистий дзвін коси передвіщав мені радість і втіху...»; «Любив пташиний щебет у саду і в полі. Ластівок любив у клуні, деркачів — у лузі. Любив плескіт води весняної»; «...Любив співи дівочі, колядки, щедрівки, веснянки, обжинки...»);

2)  приємне і неприємне в розумінні хлопця;

3)  повага до батьків, людей похилого віку;

4)  ставлення до народних свят, прикмет, обрядів, вірувань.

3.   Риси характеру хлопця:

а)   допитливий;

б)  добрий;

в)   чесний;

г)   уважний;

д)  чуйний

е)   спостережливий;

є) здатний до фантазування;

ж)  щирий.

Сашко-оповідач

Автор-оповідач

Спостережливий, наділений почуттям прекрасного; має добру пам’ять, чутливе серце; любить природу; цінує батька за працьо­витість; ніжний, людяний, до­брий; використовує в мові влучне, гостре слово; розуміє такт

Шанує волелюбні риси своїх бать­ків; розуміє такт і шанобливість; схиляє голову перед працьовити­ми батьками і односельцями, для яких праця не тільки обов’язок, а й духовна потреба; людяний, добрий, не втратив «щастя бачити ... зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах»

Поєднання минулого і сучасного

Лірика

Пафос

Реалістично виписані дитячі вра­ження від навколишнього світу, картини сільського життя, хлоп­чачі радощі і жалі, розповіді про людей, що оточували хлопчика

Філософське осмислення всього побаченого і пройденого людиною, чиє життя вже повечоріло, на чиє­му шляху були і радості творення, і жалі невдач

Тема 5Контрольний твір (есе) за літературною спадщиною О. Довженка.

 1. Зробіть конспект статті підручника с. 164-166


Висловлювання О. П. Довженка, які стали крилатими:

-  «До найрідніших треба зберігати любов у серці, вклонятися їхній пам’яті не раз і не два – усе життя!».

-  «Життя прекрасне, … саме по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ».

-  «Життя коротке. Поспішайте творити добро».

-  «Велике діло – добре слово. Воно часом дорожче від усього, від усяких ліків, від багатства і потрібне людині, як хліб і мед, як жива вода».

-  «Любіть землю! Любіть працю на землі, бо без цього не буде щастя нам і дітям нашим ні на якій планеті».

-  Щасливий той, хто «не втратив щастя бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах».



Тема 5Контрольний твір (есе) за літературною спадщиною О. Довженка.

1. «Я народився і жив для добра і любові» (громадянський подвиг О. Довженка).

2. Гармонія людини і природи у повісті «Зачарована Десна» О. Довженка.

4. «Щоденник» О. Довженка — викривальний документ тоталітарної системи.

Випробування війною руйнує особистість, оголюючи зло, чи укріплює її в добрі?


Немає коментарів:

Дописати коментар