Тема 1. Участь українських письменників у Другій світовій війні. Трагічна творча біографія Олександра Довженка.
Тема 2. Джерело вивчення історії життя О. Довженка і трагічної доби – «Щоденник».
Тема 3. Олександр Довженко. «Зачарована Десна».
Тема 4. Олександр Довженко. «Зачарована Десна». Два ліричні герої: малий Сашко і зріла людина.
Тема 5. Контрольний твір (есе) за літературною спадщиною О. Довженка.
Оповідач
у «Зачарованій Десні» — сам письменник, який виступає і як автор, і як герой
твору — маленький Сашко.
Пізнання світу Сашком:
1) любов до тварин, природи, музики, співів.
{«Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який
інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання
коси... Високий, чистий дзвін коси передвіщав мені радість і втіху...»; «Любив
пташиний щебет у саду і в полі. Ластівок любив у клуні, деркачів — у лузі.
Любив плескіт води весняної»; «...Любив співи дівочі, колядки, щедрівки,
веснянки, обжинки...»);
2) приємне і неприємне в розумінні хлопця;
3) повага до батьків, людей похилого віку;
4) ставлення до народних свят, прикмет, обрядів,
вірувань.
3. Риси характеру хлопця:
а) допитливий;
б) добрий;
в) чесний;
г) уважний;
д) чуйний
е) спостережливий;
є)
здатний до фантазування;
ж) щирий.
Сашко-оповідач |
Автор-оповідач |
Спостережливий, наділений почуттям прекрасного; має добру пам’ять,
чутливе серце; любить природу; цінує батька за працьовитість; ніжний,
людяний, добрий; використовує в мові влучне, гостре слово; розуміє такт |
Шанує волелюбні риси своїх батьків; розуміє такт і шанобливість;
схиляє голову перед працьовитими батьками і односельцями, для яких праця не тільки
обов’язок, а й духовна потреба; людяний, добрий, не втратив «щастя бачити ...
зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах» |
Поєднання минулого і
сучасного
Лірика |
Пафос |
Реалістично виписані дитячі враження від навколишнього світу, картини
сільського життя, хлопчачі радощі і жалі, розповіді про людей, що оточували
хлопчика |
Філософське осмислення всього побаченого і пройденого людиною, чиє
життя вже повечоріло, на чиєму шляху були і радості творення, і жалі невдач |
Тема 5. Контрольний твір (есе) за літературною спадщиною О. Довженка.
1. Зробіть конспект статті підручника с. 164-166
Висловлювання О.
П. Довженка, які стали крилатими:
- «До найрідніших треба
зберігати любов у серці, вклонятися їхній пам’яті не раз і не два – усе
життя!».
- «Життя прекрасне, … саме по
собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ».
- «Життя коротке. Поспішайте
творити добро».
- «Велике діло – добре слово.
Воно часом дорожче від усього, від усяких ліків, від багатства і потрібне
людині, як хліб і мед, як жива вода».
- «Любіть землю! Любіть працю на
землі, бо без цього не буде щастя нам і дітям нашим ні на якій планеті».
- Щасливий той, хто «не втратив
щастя бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах».
Тема 5. Контрольний твір (есе) за літературною спадщиною О. Довженка.
1. «Я народився і жив для добра і любові» (громадянський подвиг О. Довженка).
2. Гармонія людини і природи у повісті «Зачарована Десна» О. Довженка.
4. «Щоденник» О. Довженка — викривальний документ тоталітарної системи.
Випробування війною руйнує особистість, оголюючи зло, чи укріплює її в добрі?
Немає коментарів:
Дописати коментар