«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» –
перший в українській літературі соціально-психологічний роман.
Співавторство Панаса Мирного з Іваном Біликом.
В основу роману
лягла почута від візника розповідь про полтавського розбійника Василя Гнидку.
Під враженням цієї розповіді письменник написав нарис «Подорож з Полтави до
Гадяча» (навесні 1872р.)
Нарис – невеликий прозовий художньо-публіцистичний твір, в
якому автор зображує взяті з життя факти, події, людей.
Влітку 1872р. Панас Мирний пише першу редакцію повісті
«Чіпка», деякі зауваження щодо якої зробив брат письменника, відомий
літературний критик і публіцист Іван Білик.
1873р.- виходить друга редакція повісті.
Над четвертою (1874р., мала назву «Пропаща сила») та п’ятою редакціями
Панас Мирний працював разом з Іваном Біліком.
1875р. твір було
закінчено, назвали його «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Нарис - повість – роман
Емський указ та Валуєвський циркуляр унеможливили його
друкування в Україні. Тому вперше роман побачив
світ 1880р. в Женеві. 1887р. – у Львові, 1903р. - під назвою «Пропаща сила»
- в журналі «Киевская старина». 1905р. вийшло окреме видання роману в Києві.
Жанр твору – соціально-психологічний роман.
Соціально-психологічним називається такий роман, в якому суспільно значущі події
і соціальні процеси передаються шляхом розкриття психології героїв, їх думок,
прагнень і переживань.
Композиція: чотири
частини; тридцять розділів (академік О. Білецький назвав твір «будинком з багатьма прибудовами і
надбудовами» через його композиційну складність).
Композиція роману «Хіба ревуть воли…»
Роман складається з чотирьох частин:
І. Дитинство і юність Чіпки.
ІІ. 100-річна історія села Піски.
ІІІ. Складна доля селянина-бунтаря.
ІV. Трагедія Чіпки.
Тема роману – зображення життя та боротьби
українського селянства проти соціального гноблення, зокрема кріпосництва та
його залишків, напередодні і під час реформи 1861р.
Головна ідея: заперечення
боротьби з несправедливістю через злочин, пролиття крові.
Проблеми роману: народна мораль; батьки і діти;
добро і зло; земля і достаток; кріпацька неволя; «пропаща сила»; становище
жінки в суспільстві; любов і сімейне щастя.
Сюжет
Експозиція з
інтригою: хто герої, чим живуть Чіпка, Мотря, Галя, Грицько, Христя.
Зав’язка: «Нема землі».
Розвиток дії: марне звертання Чіпки до суду; запій, п’яне
товариство, повне розорення, проблиск хліборобської совісті в історії з житом,
перша крадіжка, чорна помста сільським властям, захист кріпаків, страшна образа
і план помсти.
Продовження
лінії Чіпка – Христя – Грицько; села
Пісок, панів Польських. Кульмінація –
Чіпку вигнали з земства.
Розв’язка: розбій, кривава різня, винищення козацької родини,
арешт.
Характеристика образів
Чіпка: "з дитинства виродок і байстрюк";
"ніс у серці гірке почуття ненависті на долю, що поділила людей на хазяїна
й робітника"; не вірить у справедливість, бо "немає правди між
людьми"; борець за правду і справедливість, який перетворюється на
розбійника та пропащу силу; вірний у дружбі; сміливий, безбоязний бунтар;
терплячий; вольовий; наполегливий.
Грицько Чупруненко: бідний сирота; доброзичливий; працьовитий; благородний; недалекоглядний; пристосуванець; заздрісник; лицемір; егоїст; байдужий до долі інших; корисливий; відсторонений від громадських справ.
Галя: "польова царівна", щира, добра, вразлива, справедлива, жаліслива.
Христя: бідна сирота, загартована у дитинстві тяжкими випробуваннями; жаліслива; має практичний розум, уміння розрадити, підказати та застерегти від непоправних помилок.
Максим Ґудзь: нащадок козаків; буйний; охочий до чарки і до бійки; єдина пристрасть - збагачення; люблячий батько.
Мотря: бідна трудівниця; чесна, справедлива; любляча та ніжна матір.
Явдоха: злодійка-багачка, дитя соціального дна; не має нічого святого; зневажає простих трудівників; для неї найголовніші нажива та прибуток; ніжна та любляча матір.
Лушня, Матня, Пацюк: "пропаща сила", ледарі, злодії, любили чарку, нехтували народною мораллю.
Пани Польські: "людські п'явки", жорстокі, егоїстичні, амбітні, вважають себе "вищими" за всіх інших, безжальні, несправедливі.
Грицько Чупруненко: бідний сирота; доброзичливий; працьовитий; благородний; недалекоглядний; пристосуванець; заздрісник; лицемір; егоїст; байдужий до долі інших; корисливий; відсторонений від громадських справ.
Галя: "польова царівна", щира, добра, вразлива, справедлива, жаліслива.
Христя: бідна сирота, загартована у дитинстві тяжкими випробуваннями; жаліслива; має практичний розум, уміння розрадити, підказати та застерегти від непоправних помилок.
Максим Ґудзь: нащадок козаків; буйний; охочий до чарки і до бійки; єдина пристрасть - збагачення; люблячий батько.
Мотря: бідна трудівниця; чесна, справедлива; любляча та ніжна матір.
Явдоха: злодійка-багачка, дитя соціального дна; не має нічого святого; зневажає простих трудівників; для неї найголовніші нажива та прибуток; ніжна та любляча матір.
Лушня, Матня, Пацюк: "пропаща сила", ледарі, злодії, любили чарку, нехтували народною мораллю.
Пани Польські: "людські п'явки", жорстокі, егоїстичні, амбітні, вважають себе "вищими" за всіх інших, безжальні, несправедливі.
Немає коментарів:
Дописати коментар