Стилістичні особливості засобів словотвору

 Перегляньте навчальне відео

Опрацюйте теоретичний матеріал

Стилістичні можливості словотвору виявляються в зіставленні слів одного кореня й одного значення, але різного словотвірного оформлення, тобто в синонімії словотвірних афіксів, які увиразнюють слово, надають йому відповідної експресії. Наприклад, рідковживані (непродуктивні) іменникові префікси пра-, па-, уз-, су- підкреслюють піднесеність сказаного — поряд зі стилістично нейтральними значеннями (суглинок, прадід) додають словам урочистого відтінку: прамова, праоснова, пагін, паросток, паморозь, узголів’я, узбіччя, узвишшя, сутінок, суголосся, супокій, сум’яття.

Префікси іншомовного походження анти-, архі-, екстра-, псевдо-, ультра-, екс- надають словам книжного відтінку: антинародний, псевдопатріот, архіважливий, екстравагантний, ультраправий, екс-президент. Префікс пре- виражає збільшену міру ознаки: пречудовий, пресильний, преважливий, а воз- надає слову піднесеності й урочистості: возрадуйся, возвеличити. Особливої виразності набувають слова з декількома префіксами: знебарвити, поназбирувати, попоходив, порозходилися.

Один з найвиразніших засобів стилістики — суфікс. Суфікси книжного забарвлення -нн(я), -тт(я), -ізм утворюють абстрактні поняття, збірні, віддієслівні іменники: бажання, каяття, заняття, прагнення, стягнення, горіння, напруження, націоналізм. «Професійні» суфікси -ар, -ець, -ач, -ист, -ик, -тель, -ир утворюють назви осіб за родом занять чи професією: байкар, повістяр, митець, бандурист, мислитель, буровик, касир.

Особливу виразність мають зменшено-пестливі суфікси -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк-, -юсіньк-, -ик, -ичок, -чк-, -ечк-, -иц- (тоненький, дрібнесенький, манюсінький, стовпчик, ріжечок, теличка) і суфікси зі згрубілим значенням, емоційно-негативним відтінком -иськ-, -їськ-, -ищ-, -їщ- (дівчисько, хлопчисько, побоїще, ручище, ножище).

Суфікси здрібнілості в поєднанні зі словами негативного забарвлення надають зневажливих, іронічних, сатиричних, гумористичних відтінків: партійка, воріженьки, рішеннячко. В офіційно-діловому та науковому стилях мовлення здебільшого уникають використання слів з експресивними суфіксами. Терміни на зразок язичок, мозочок утратили експресивність.

Складні слова виконують різні стилістичні функції: їх використовують як терміни в книжних стилях, вони передають найрізноманітніші емоційно-експресивні відтінки в художньому та публіцистичному мовленні.

Емоційного забарвлення можуть також набувати й абревіатури (наприклад, у художньому стилі). Повторення одного й того самого слова (кореня, префікса) підкреслює інтенсивність дії, ознаки: ходжу-ходжу, старий-престарий, лежнем лежати.

Уживання чи поєднання різнопланових одиниць посилює експресивність (возгавкати, ідейка, наплювизм, бабизм-ягізм).

Вправа 1 Перепишіть, розставляючи розділові знаки. З’ясуйте стильову належність речень.

 1. Розхмарилось небо розсіялась тьма (О. Лупій). 2. Блискавки відблискотіли відгриміли і громи (В. Мордань). 3. Розплелись розсипались розпались наче коси вересневі дні (Д. Павличко). 4. Мій улюблений колір жовтогарячий безстрашний бездонний і безжурний (О. Сандига). 5. Розшарування розпилення душ людських рівнозначне кінцеві світу (М. Самійленко). 

Які повторювані префікси підсилюють емоційність речень?

        Вправа 2. Прочитайте поради й виконайте завдання. 

 Зал для глядачів, а не глядачевий 

Як уже писав «Хрещатик», нашій мові притаманні сполучення «присвійний прикметник плюс іменник». Сестрин щоденник, батькова наука, бджолиний рій, Шевченкова хата. Якщо ж прикметник хоч і формально правильно створено, але його майже не вживають або використовують тільки в спеціальній літературі, то потрібно надавати перевагу сполученню «іменник плюс іменник у родовому відмінку». Не глядачевий зал, а зал для глядачів, не карасева юшка, а юшка з карасів, не підлогова щітка, а щітка для підлоги, не конюшинове поле, а поле конюшини (або конюшинище) тощо. До невдалих висловів також належать: грубний дим, сиренні зойки, сінниковий лаз, скверова доріжка, сурмова музика, цибулинне насіння і под. (З газети). 

 Відредагуйте невдалі вислови, подані в останньому реченні. 

Вправа 3.Прочитайте слова. Визначте усно в них суфікси та префікси і з’ясуйте, як ці морфеми впливають на значення слів. Які з цих слів характерні для художного мовлення, а які – для наукового?

Становлення, формулювання, архаїзм, архаїчний, посередництво, упертюх, бурмило, тонісінький, ординарний, рівнесенький, гостинчик, порозходитись, прадавній,  історизм, дійсність, нездара, пагіння, хлопчисько, хатиночка, звірятко, вовчище, водиця.

Домашнє завдання



Немає коментарів:

Дописати коментар