Засоби мовного вираження промови. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні

 1. Пригадайте, що ви знаєте про художні засоби з уроків літератури. Перегляньте відео та спробуйте разом з лекторкою відшукати їх у сучасних піснях та у поезіях.

2. Опрацюйте теоретичний матеріал. Зробіть конспект.

3. Перегляньте відео

4. Виконайте вправи
Вправа 1. Перепишіть, уставляючи на місці крапок дібрані з  довідки та поставлені в  потрібній формі слова. У  записаних реченнях підкресліть метафори. 
    1. Слово в пісні …, воно ніби … з себе буденні шати, стає врочистим, монументальним і водночас ніжним (З журналу). 2. Щире слово й добре діло душу й серце … (Нар. творч.). 3. Тяжкі слова … горло (М. Починайко). 4. Болить мене слово, … під грудьми (П. Перебийніс). 5. Слів порожніх — не визнаю! Тих, хто ними сьогодні … , я обходжу й не пізнаю (В. Малишко). 6. Одне невдале слово ваше мене … (М. Починайко). 7. Слова … об камінь холодних душ, байдужих душ (О. Матушек). 
        Довідка: оживати, скидати, обігріти, стискати, пекти, колоти, руйнувати, стиратися.

Вправа 2. Прочитайте текст і виконайте завдання. 
        Видатний, для багатьох — незбагненний. Життєлюб та аскет водночас. Невисокий, рудовусий та часто надміру емоційний, він не мав лоску знаменитості, бо генії завжди є трохи кострубатими. 
        Уявляю хоча б десятисерійний фільм про Івана Франка. Про провал з викладанням у Львівському університеті, про трагедію його особистого життя, смерть старшого сина, складні стосунки з іншими відомими українцями. 
           Також у цьому фільмі було б неможливо оминути важкий душевний стан Франка в останнє десятиліття, оту моторошну трагедію, з якою він власноруч боровся, як Давид з Голіафом… Через увесь фільм — надривний та важкий пошук любові, без наповнення якою не міг писати. Він допустив на цьому шляху болісні помилки. Але йшов попереду власного часу — і дружніх відданих рук допомоги від української громадськості було негусто… Дехто страждав через лабіринти Франкової душі (плями на Сонці видно ліпше, ніж Сонце). Світло від його постаті таке велике, що осліплювало чимало його сучасників з їхніми недолугими наклепами та неприязню до Майстра. 
        А десь за кадром уважно спостерігають за дійством дві жінки — Література й Україна, заради яких Каменяр спалював свій творчий геній та своє життя. Мертві залишаються молодими (За С. Процюком). 
А. Визначте стиль тексту.
Б. Випишіть приклади епітета, метафори, порівняння, гіперболи, перифрази.

Домашнє завдання

    Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Метафори підкресліть, поясніть їх роль у  мовленні. 

1. З ро..чиненого вікна чути, як т..че спокійна розмова. Потім слова швидшають, грубішають, в..совують жала і знову добрішають, щоб згодом ударити, мов батогом, доб..раючись до п..чінок (За М. Стельмахом). 2. Коли молодиця була добра, слова її щ..бетали соловейками на калинових губах, пурхали по всій хаті, витьохкуюч.. та виспівуюч.. . Коли ж вона гнівалася, сп..речалася, її язик сіпався злющим собакою на ланцюзі (За Є. Гуцалом). 3. Знаю слова, що падають, як цегла на голову, криком тр..воги краючи ночі й дні. Чув прохолодні вислови, усі належно зготовані, та неїстівні й сумні (За В. Коротичем). 

 Визначте в  словах орфограми. Поясніть написання слів правилами. 

 Чи може метафора виражатися прикметником? Відповідь обґрунтуйте. 

 Аристотель вважав спроможність до створення метафор ознакою особливого таланту. Чи можна такий талант у  собі розвинути? У  який спосіб?

Немає коментарів:

Дописати коментар