План
Основні функції мови.
Культура мови і культура мовлення.
Комунікативні ознаки культури мовлення.
Професійна мовнокомунікативна компетенція.
Контрольні запитання
Які функції мови можна назвати головними, а які є похідними від них?
Що є ознаками мови професійного спілкування?
Яке головне завдання мови професійного спілкування?
Які основні ознаки культури мовлення?
У чому полягає мовна компетенція?
Практична частина
1. Складіть словничок слів-професіоналізмів (15-20 слів) відповідно до вашого профілю навчання.
2, Уважно прочитайте. Усно розкрийте поняття "культура мовлення", використовуючи визначення О. Сербенської :
"У широкому значенні вислів " "культура мовлення " пов 'язують з любов'ю, прив'язаністю до рідної мови, почуттям поваги до державної мови та її багатовікової традиції, з турботою про її повноцінне функціонування, а також з діяльністю суспільства та індивідуума, спрямованою на якнайкраще пізнання, збагачення, вдосконалення та розвиток мови. Це також почуття відповідальності за свої мовленнєві дії. У вужчому розумінні зміст поняття мовної культури охоплює: 1) ступінь ознайомлення суспільства з мовними нормами, вміння свідомо використовувати нормативні форми й вислови, критично ставитися до порушення норм, здатність висловлювати думку ясно, стисло, зрозуміло; 2) діяльність, яка має на меті піднесення рівня знань про мову, їх пропаганду і закріплення мовних норм; 3) лексико-фразеологічну, граматичну, орфоепічну та орфографічну нормативність, тобто уживання слів, їх форм, звуків, звукових комплексів, синтаксичних конструкцій відповідно до установлених норм, а також усунення мовних помилок, невиправданих запозичень, невдалих неологізмів, чужорідних елементів, вульгаризмів та ін.; 4) естетику мови, тобто здатність відчувати її красу, вишуканість, культурологічну довершеність. Важливими складниками мовної культури є: а) комунікативна правшьність мови, тобто здатність формулювати думку лаконічно, чітко, однозначно; б) граматична правильність, тобто відповідальність мовної форми до загальноприйнятих норм; в) естетика вислову, тобто вироблене чуття краси мови ".
Визначте, які мовні норми (граматичні, лексичні
орфографічні, фразеологічні) порушено в наведених групах слів. Виправте
помилки. (усно)
А У даній справі,
доказати теорему, поговорити на рахунок квартири;
Б Приймати участь, під
відкритим небом, відігравати значення.
В Боряться, наукова
ступінь, площа Івана Франко, два депутата, ходімте.
Г Різдв 'яний, їзджу,
пліч-опліч, проїздиш, парижський.
4. Доберіть з дужок потрібне за змістом слово. Запишіть у виправлених реченнях. Умотивуйте свій вибір.
І.Наша команда впевнено (лідирує, лідеру'є, веде перед, є попереду, є лідером) протягом змагань. 2. У зв 'язку з цим просимо (послати, відправити, відрядити, делегувати) до нас кілька досвідчених спеціалістів. З.Поняття тексту в лінгвістиці (товкмачать, трактують, тлумачать) по-різному. 4. Метали при нагріванні розширюються, а при охолодженні (угцільнюються, скорочуються, стискуються). 5.Аналіз тенденцій розвитку техніки (свідчить, показує, запевняє), що з часом все ширше застосовуються електричні та електронні явища. 6.Зібрання живописної колекції ХХст. у Національному художньому музеї України дозволяє значною мірою (розглянути, простежити, побачити) розвиток українського мистецтва в цю драматичну епоху. 7.Сучасна психологія (зв'язана, пов 'язана, з 'єднана) також з математичними, технічними науками.
Завдання 5 Сформуйте і запишіть у стовпчик пари з українських слів: виправлення, винайм, нісенітниця, заохочення, найкращий, прибутковий, кругообіг, тотожний, уподібнення, зменшення – та їхніх іншомовних відповідників: циркуляція, уніфікація, мінімізація, корекція, оптимальний, рентабельний, стимул, нонсенс, оренда, ідентичний.
Завдання 6 Сформуйте і запишіть у стовпчик пари з українських слів: безформний, законний, невдача, відповідний, небажаний, найбільший, найпростіший, непроникний, відхилення – та їхніх іншомовних відповідників: герметичний, аномалія, елементарний, фіаско, легітимний, одіозний, адекватний, аморфний, максимальний.
Немає коментарів:
Дописати коментар