Прислівник. Ступені порівняння прислівників

 

ТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИСЛІВНИКІВ

ВИЩИЙ СТУПІНЬ ПОРІВНЯННЯ 

ПРОСТА ФОРМА
СКЛАДЕНА ФОРМА
довго – довШе——————————–
важливо – важливІШебільш важливоменш важливо
рішуче – рішучІШебільш рішучеменш рішуче

Значення вищого ступеня порівняння може посилюватися

Додаванням слів ще, трохи, значно, багато, куди значно важливіше, трохи довше, ще рішучіше.

НАЙВИЩИЙ СТУПІНЬ ПОРІВНЯННЯ 
ПРОСТА ФОРМА
СКЛАДЕНА ФОРМА
довше – НАЙдовше——————————-
важливіше – НАЙважливішенайбільш важливо,найменш важливо
рішучіше – НАЙрішучішенайбільш рішуче,найменш рішуче

Від прислівником із суфіксом ЗА- (забагато, занадто) або із суфіксами -ЕНЬК-, -ЕСЕНЬК- (тихенько, тихесенько) ступені порівняння не утворюються.

 

Необхідно розрізняти прислівники вищого та найвищого ступенів порівняння прикметників середнього роду в називному відмінку однини. Порівняймо:

 

ПРИСЛІВНИК
ПРИКМЕТНИК
Учень  написав оповідання найкраще (написав як? - найкраще)Прислівник прилягає до дієсловаНайкраще оповідання написав  (оповідання яке? – найкраще)Прикметник узгоджується з іменником

 ІІІ. Закріплення матеріалу.

1.Розподіліть у дві колонки прислівники та прикметники у формах вищого та найвищого ступенів порівняння разом зі словами, від яких вони залежать: А – прислівники, Б - прикметники, В – прислівники та прикметники

  1. Та найпишніше там цвітіння, найвище серце там зліта, де рух, де дія, де горіння, чуттів і мислей повнота.
  2. Панас Кандзюба хвилювався найбільше.
  3. А найгірше я шукаю проклятого пана … щоб задушить.
  4. У лимані ловилась більше риба дністрова.
  5. Все було сьогодні якимсь незвичайним: і сонце світило яскравіше й тепліше, і повітря було бархатистіше й живлючіше, і вся природа дивилася усміхнено й ласкаво.

2.Від поданих прислівників утворіть всі можливі форми вищого та найвищого ступенів порівняння

  • вузько,
  • багато,
  • дорого,
  • гарно,
  • далеко,
  • погано,
  • урочисто.

ЗРАЗОК: високо – вище, більш високо, значно вище, набагато вище, найвище, найбільш високо, щонайвище.

3.Спишіть текст. Від поданих у дужках слів утворіть прислівники вищого ступеня порівняння

 

  1. Місяць все (щедро) оббризкував сяйвом оброшені дерева і шляхи.
  2. (чітко) вимальовувалися не розсідлані коні.
  3. (часто) зустрічаються перлини молочно-білого кольору, (рідко) – ніжно-рожевого або з жовтуватим відтінком.
  4. Звірині й пташині сліди в лісі (гарно) видно взимку.
  5. Тьма, як вода у повідь, заливала все (широко) й (широко) степ, здіймалась усе (високо) та (високо) і нарешті злилась з темним і густим небом.

Джерело: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/3322

4.Дайте відповідь на запитання:
- Як можна відрізнити прислівники простої  форми вищого ступеня порівняння від однозвучних прикметників?
- Які зміни приголосних відбуваються в процесі творення простої форми вищого ступеня порівняння прислівників?. Наведіть приклади.

ІІІ. Домашнє завдання.

Напишіть мінітвір про свою професію, використовуючи різні форми  ступеня порівняння прислівників.


Немає коментарів:

Дописати коментар