Тема 1. Володимир Кирилович Винниченко. Творча біографія митця
Перегляньте відео та зробіть конспектДомашнє завдання
Прочитайте новелу В. Винниченка "Момент"
Тема 2. Поєднання
в новелі «Момент» реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту
1. Перегляньте відео
2. Законспектуйте
Ідейно-художній
аналіз новели
Підзаголовок
|
Із оповідань тюремної Шехерезади
|
В. К. Винниченко
(26.07.1880 –
06.03.1951)
|
Літературний рід
|
Епос
|
|
Жанр
|
Новела
|
|
Напрям
|
Модернізм
|
|
Течія
|
Імпресіонізм (враження головного героя ніби виплітають малюнок
душевного стану закоханих. Усе навколишнє читач «бачить» і сприймає через
внутрішній світ героя).
|
|
Тема
|
Історія короткого кохання, що зародилося між молодим революціонером і
панною в драматичній, ризикованій для життя ситуації.
|
|
Ідея
|
Усе, що природне, є прекрасним.
|
|
Головна думка
|
«Щастя — момент.
Далі вже буденщина, пошлість».
|
|
Проблеми новели
|
Життя і смерті, щастя, сенсу
людського життя
|
|
Сюжет
|
Пригодницький, авантюрний, динамічний і напружений.
Експозиція: герой
зустрічається з панною в клуні перед спланованим нелегальним переходом через
кордон.
Зав’язка: зародження
кохання між революціонером і панною.
Розвиток дії: герої ідуть
до смуги лісу, до кордону, їхні думки, почуття, переживання.
Кульмінація: молоді люди
переживають страшний екстремальний момент: перебігаючи прикордонну смугу під
обстрілом, вони уникають смерті і як переможці святкують радість життя.
Розв’язка: герої розлучаються,
щоб зберегти спогади про мить щастя.
|
|
Основний мотив
новели
|
Кохання, щастя. Спалах почуттєвої любові в природі – найвищий момент
буття.
|
|
Персонажі новели
|
Герой-революціонер
1)
мусить чимшвидше
перейти кордон;
2)
не може приховати
подиву, зустрівши за таких обставин «справжню панну»;
3)
дорогою до кордону
його раптом огортає «хвиля чулості»: «Можливо, вона була колись веселою берізкою,
а я вітром? Вона тремтіла листям, коли я співав їй в тихий вечір пісню вітра?
Хто скаже, що ні? Може, ми були парою колосків і близько стояли один коло одного?
Хто його зна, але я знав її давно-давно».
4)
юнак –
благочестивий шляхетний лицар: «Я схопив край її сукні, поцілував і випустив»;
5)
портрет героя: «Я
знаю, що у вас карі очі, потім… Яке у вас волосся?.. Русяве, здається. Ну, да…
Русяве волосся. Ну, і так далі. А ім’я — пошлість…»
Панна Муся
1)
кілька днів чекає
сприятливого моменту, щоб нелегально перейти кордон;
2)
Портрет панни: «В
темному волоссі їй запуталась соломинка і дрижала над вухом; нижня губа, як у
вередливих і гарненьких дітей, була трохи випнута наперед»;
3)
На підборідді панни
блищали краплі поту, волосся висмикнулось з-під хустки й дикими, серпосхожими
пасмами обіймало лице. Свитка незграбно висіла на плечах і тягнула їх донизу.
4)
Наше… наше кохання
повинно вмерти зараз, щоб, як хтось сказав, ніколи не вмирати. Розумієте
мене, хороший? Єсть якісь метелики. Вони вмирають серед кохання.
5)
Щастя — момент.
Далі вже буденщина, пошлість.
|
|
Образи природи
|
1)
Природа - символ вічного
ритму життя, частиною якого
усвідомлює себе людина.
2)
Ліс позначає не лише
територіальну межу — кордон, який слід перейти, а й викликає в героя різні
асоціації. Спочатку вони негативні. А зблизька суцільна й загрозлива «стіна»
лісу раптом розпадається на окремі природні об’єкти й сприймається вже зовсім
по-іншому:
*«Старі товсті дуби, широко розставивши волохаті руки-віти, ніби приймали
нас в свої зрадливі обійми. Стрункі берези, білі, мов оголені до пояса,
соромливо стояли між дубами і ховалися за ними. Здивовано перестрибували з
гілки на гілку якісь пташки».
*«Ліс помирився з нами й провадив далі своє життя,
життя кохання, народження, росту. На блідих квіточках кущів діловито гуділи
бджоли; тукав дятел десь вгорі; дві пташки, пурхаючи з гілки на гілку,
подивлялись на нас і несподівано зливались в обіймах. Літали сплетені
коханням метелики або в щасливому безсиллі сиділи на листку й поводили
вусиками».
.3) У буянні природи героя захопив сам рух життя: «Люблю я цей процес у лісі, в полі! Чистий він, не
скалічений цими моралями людей, не заслинений лицемір’ям похоті, сильний,
одвертий, простий. Люблю цих кузьок, пташок, цих маленьких, несвідомих
протестантів проти лицемір’я старшого брата свого — людини».
4)
Закоханим природа допомогла уникнути зайвих слів. Вона стала важливим «посередником», який сприяв
гармонійному зростанню почуттів та усвідомленню цінності цієї дивної миті
пережитого щастя.
|
|
Художня деталь
|
Кольористика тексту: сонячні барви, лісова зелень, небесна блакить та ін.
Багатство зорових і слухових образів: зашаруділо жовто-сиве жито, діловито гуділи бджоли;
тукав дятел десь вгорі, берези шептались між собою тощо.
|
Тема 3. Образ
панни (Мусі) – утілення ідеї вічної жіночності, краси. Імпресіонізм новели
Дайте письмову відповідь на одне із питань:
- Говорять,
що очі — дзеркало душі. У творі В. Винниченко пише, що сміх — це дзеркало
душі. Узагальніть і зробіть висновок, яка ж душа була в Панни?
- Як
поводила себе у хвилини напруження головна героїня? Опишіть її зовнішність
в екстремальних ситуаціях.
- Які
риси характеру і вчинки Панни вказують на її життєлюбство, рішучість,
упевненість, оптимізм, віру в майбутнє? На підтвердження думки наведіть
уривки з твору.
- Розкрийте зміст слів чарівної Панни: «А ім’я — пошлість».
- Як
Панна розуміла кохання?
- Чи
погоджуєтеся ви, що життя плинне, щастя — це мить, а мить — частинка
вічності?
Домашнє завдання
Підготуйтеся до контрольної роботи за творчістю О.Кобилянської, В.Стефаника, В. Винниченка
Немає коментарів:
Дописати коментар