Франц Кафка (1883 - 1924). «Перевтілення»

 

"Перевтілення" — новела, написана у стилі модернізму, а, якщо бути точнішим, то експресіонізму.

Тема твору: відчуття самотності людини серед соціуму, невдячність людей, що поряд.

Ідея новели: пропаганда людяності, уважного ставлення, підтримки та поваги один до одного.

Сюжет та композиційна будова.

Новела має три розділи:

  • перетворення чоловіка у комаху;
  • сутичка з батьком;
  • передсмертний час та, власне, відхід Ґреґора.

 «Перевтілення» (1912) — новела Франца Кафки, знаковий твір модерністської літератури. Франц Кафка у своїй новелі «Перевтілення» торкнувся проблеми самовідданості, трудоголізму, сімейних відносин. Показав, що через матеріальні труднощі людина може і зовсім втратити гуманність.

 Пригадаємо сюжет твору

         Одного ранку  звичайний комівояжер Грегор Замза прокинувсяі, вявилося, що він перетворився на відразливу комаху. Твердий панцир, живіт із сегментів з якимись пузирями, замість рук та ніг — безліч ніжок. Дивно, але Грегор не злякався свого перевтілення. Він більше боявся, що не піднявся вчасно, що запізнився на потяг, що його буде сварити керівник контори. 

Треба було вибратися з ліжка. Він розгойдував своє незграбне тіло. А якщо він упаде та вдариться головою? Але на допомогу нікого не кликав. Та ось у двері подзвонили. Це керівник! Він висловлює своє незадоволення тим, що працівник контори не встав вчасно — о п'ятій годині ранку. Він каже, що Замза останнім часом працює незадовільно, майже нічого не продав.

Грегор чує голоси батька та матері. Вони кажуть, що син, певне, захворів, бо взагалі він дуже відповідальний, навіть увечері ніколи не розважається. Керівник та батьки Грегора чують, що за дверима діється щось дивовижне. Вони відправляють сестру Грегора за лікарем. А Грегор старанно намагається відчинити двері ротом, у якому немає зубів. Не про себе він думає, не про те страшне, що з ним сталося, а про те, що він може втратити посаду. А батьки ж на нього так сподівалися!

Ось Грегор відчинив двері. Керівник, побачивши його, скотився зі сходів. Мати знепритомніла. Батько розлютився та дрючком загнав сина-комаху у кімнату. З пораненим боком, заюшений кров'ю, Грегор забився під ліжко. Любляча сестра принесла йому полумисок з молоком та хліб. Грегор полюбляв молоко, але тепер воно викликало в нього відразу.

Грегор забився під ліжко та заснув до сутінок. Коли засутеніло, у кімнату зайшла сестра та побачила, що він нічого не з'їв. Вона здогадалася, що їжа не підходить тій комасі, на яку обернувся її брат. На шматку газети сестра принесла різні наїдки. Більше за все сподобався Грегору шматок старого сиру.

Він був люблячим сином та братом, працював тільки задля родини. Зі своєї кімнати він підслуховує: батько заощадив якісь гроші. Це заспокоює Грегора, бо він один забезпечує усю родину, а батько ще й заборгував. Його юна сестра звикла довго спати та розважатися. Щоправда, вона грає на скрипці. Грегор навіть збирався влаштувати її до консерваторії.

Та ось сталося з ним таке перевтілення — і родина має сама дбати про себе. Заощаджені гроші витратили. Батько влаштувався розсильним, мати шиє на замовлення. Сестра пішла працювати до крамниці. Служниці усі звільнилися, залишилася тільки одна, яка  деякий час про Грегора піклувалися. Спробували винести з його кімнати меблі, щоб йому було зручніше повзати по стінах та стелі (бо таким він уже став). Але згодом уся родина збайдужіла до того, хто колись був їм сином та братом.

У кімнату Грегора викидають усілякий мотлох. Ніхто там майже не прибирає. Він весь у пилу та смітті. Всім він заважає. Батько б'є його, коли він виходить зі своєї кімнати.

Родина замкнулася у своєму колі, всі відчували себе пригніченими. Коли Грегор почув розмову родичів, що він уже зовсім не той, ким був раніше, що його треба прогнати геть, він захворів та помер. Рідні побачили, що він майже всох, бо нічого не їв останнім часом. Служниця винесла тіло комахи на смітник.

Родина відчула полегшенняУсі поїхали трамваєм за місто, дихали свіжим повітрям, дивилися навкруги. Хоч як важко приходилося, але сестра зробилася справжньою красунею. Час підшукати їй чоловіка, час забути про страшне перевтілення того, кого більше нема.





Проблеми, порушені у творі:

  • стосунки в сім’ї;
  • надмірна відданість роботі, яка не приносить задоволення;
  • самопожертва заради інших.

Перевтілення Грегора на комаху — яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу, герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати у суспільстві хоча б найнижчий щабель, і навіть у власній родині він не міг претендувати на будь-яке "людське" місце. Історія його поступового виштовхування з кола близьких людей, що завершилася сімейним судом і відвертим бажанням Грегору смерті, у символічному плані прочитується як процес безжалісного відторгнення "хворої" своїм нещастям людини благополучним байдужим суспільством.

Франц Кафка новелою «Перевтілення» показує, що кожен з нас має бути готовим прийти на допомогу рідній людині, мати терпіння доглядати за нею, можливо, й тривалий термін, пам’ятаючи про допомогу та попередні вчинки рідної людини, спрямовані у ваш бік, навіть, якщо зараз вона вже не може приносити користі, відкидати думки чи криві погляди сторонніх людей, якщо вони шкодять члену твоєї родини чи тобі. Також не варто забувати, що кожен з нас також може опинитися і в безпорадному стані, у ролі Замзи.

Особливості стилю новели «Перевтілення»

• притчевість оповіді (конкретна історія, що сталася з Грегором, — лише алегорична форма для зображення буття людини взагалі, її відчуження і самотності наодинці з ірраціональним світом);

• насиченість символами (наприклад, диван — прихисток, вітальня — сімейний рай, намальована дама в хутрах — ідеальне майбутнє тощо);

• міфологічні алюзії (перевтілення героя відбувається в міфах і зазвичай відображає його внутрішній стан);

• реалістичний опис неймовірних подій;

• суха, приземлено-побутова форма викладу; увага до деталей.


                  ВИСНОВОК

        На перший погляд, незрозумілий і беззмістовний твір має глибокий психологічний зміст, який близький кожному із нас, бо усі ми, люди,  беззахисні у своєму болі. Кафка ж писав, що усі його твори написані ніби про самого себе. Його творчість - автобіографічна та глибоко психологічна, експресіоністична, стала основою для багатьох екранізацій («Перевтілення», «Муха», «Кислотний будинок»), хоча у літературі жоден із письменників не зміг продовжити цю тему, бо, як сказав Вацлав Гавел : «Якби Кафки не було, а я вмів писати краще, ніж пишу, всі його твори написав би я». «Перевтілення» - це твір про людину, про її місце в житті, про радощі і біль, про самовідданість і самовіддачу, про взаємодопомогу і страждання, про нерозуміння її оточуючими… Доброта, любов, співчуття, милосердя – ось цінності людського життя.

        «Тільки люди, яких уразила однакова недуга, розуміють одне одного», - такий запис Ф.Кафка зробив, коли йому було 20 років. Під поняттям «недуга» він розумів самотність, невпевненість в собі, страх перед життям. Але не дивлячись на трагічне світобачення, Кафка залишається гуманістом. Він звертається до нас, наших душ і сердець, благає, щоб ми почули, допомогли. Закликає не залишатись осторонь чужої біди, бо завтра це може трапитися з кожним. Завжди є шанс змінити або змінитися на краще, варто лише простягнути руку допомоги тому, кому погано. Тож давайте творити лише добро!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар