Моріс Метерлінк (1862 - 1942). «Синій птах». М.Метерлінк як теоретик і практик «нової драми». Концепція символістського театру.

 Інтерактивна вправа

За інфографікою та іншими джерелами інформації (інтернет ресурсами, сучасними енциклопедіями) схарактеризуйте особливості творчості Моріса Метерлінка. 



Пригадайте особливості "нової драми"

Характерні риси “нової драми”:

Ø  наближення до реального життя;

Ø  своєрідність конфлікту (неможливість розв’язання зовнішнього конфлікту приводить до того, що внутрішній конфлікт стає центром дії);

Ø  широке використання підтексту в мові персонажів п’єси;

Ø  відчуття впливу різноманітних літературних шкіл і течій (особливо натуралізму та символізму);

Ø  звернення до античності;

Ø  усвідомлення вагомої ролі режисера;

Ø  розробка нових жанрів (соціальна драма, психологічна драма, інтелектуальна “драма ідей”).

 

Отже, “нова драма” розробила жанри соціальної, психологічної та інтелектуальної “драми ідей”

 - Дія (акт) (від лат. асtиs — рух, дія) — акт драматичного твору, перебіг подій у художньому творі, через які розкриваються конфлікт сюжетної колізії, риси характеру певного персонажа, дійової особи чи ліричного героя. Акт (дія) драматичного твору — закінчена частина, що завершується подією, яка зумовлює подальший розвиток сюжету.

Зовнішня дія — це вчинок персонажа, подія в його житті, зміни його долі, становища, зіткнення з іншими персонажами тощовиявляє конфлікти, які мають зовнішнє вираження і розв’язку протягом твору.

Внутрішня дія — це життя душі героя, його роздуми, зміни умонастрою, зіткнення ідей, позицій;

розкриває приховані, глибинні суперечності, які не завжди вирішуються у фіналі, вони спрямовані на активізацію читацького (глядацького) сприйняття. 

 - Символ - (від давньогрец. Symbolon - знак, прикмета) - багатозначний алегоричний образ, заснований на подобі, схожості або спільності предметів і явищ життя. У символі може бути виражена система відповідностей між різними сторонами дійсності (світом природи і життям людини, суспільством і особистістю, реальним і ірреальним, земним і небесним, зовнішнім і внутрішнім). 

 - Підтекст — прихований, внутрішній зміст висловлювання. Виникає завдяки здатності мовних одиниць виражати, крім основного значення, ще й додаткові (семантичні, стилістичні), набувати таких значень внаслідок взаємодії з іншими елементами твору. Підтекст надає твору багатозначності, можливості різного його прочитання.

 - Драма-феєрія (або просто феєрія; фр. féerie, від фр. fée — фея, чарівниця) — один із жанрових різновидів драми. Для цього виду властивий фантастично-казковий сюжет, поряд із людьми діють створені уявою письменника фантастично-міфічні істоти. Сценічна дія феєрії відрізняється використанням сценічних ефектів та трюків.

Особливості драми-феєрії:

v фантастично-казковий сюжет;

v дійові особи: міфічні або фантастичні істоти;

v відбуваються надзвичайні історії;

v театральний ефект з безліччю театральних трюків (західноєвропейська феєрія)

П’єса М. Метерлінка – належить до жанру феєрії.

Ознаками цього жанру є:

Ø химерно-казковий сюжет;

Ø фольклорні та міфологічні образи;

Ø умовність простору і часу;

Ø символістичність ситуацій і образів;

Ø ліризм;

Ø узагальнювальний зміст;

Ø наявність яскравих сценічних ефектів.

П’єса «Синій птах» цілком відповідає законам цього жанру.

Ідея – «будь сміливим, щоб бачити приховане».

Головні герої: Тільтілем й Мітіль, Душа Світла, Фея Берилюна, хвора дівчинка, Душі речей та тварин

Сюжет драми – пошуки героями загадкового птаха.

В основі сюжету – казкова подорож дітей бідного дроворуба в пошуках Синього птаха, який принесе здоров’я і щастя хворій дівчинці – онучці феї Берилюни. Фольклорний мотив пошуків цілющого зілля дає авторові змогу провести своїх героїв – дівчинку Мітіль і хлопчика Тільтіля – через багато випробувань, що допоможуть їм відкрити вічні цінності і сенс життя, а саме: за Синім птахом (символом щастя) не потрібно ходити далеко, щастя поруч. Однак його потрібно побачити в реальному повсякденному житті – у батьківській любові, у турботі про ближніх, милосерді та безкорисливості. 

Перегляньте відео

Домашнє завдання
Створіть літературний портрет героїв п"єси.

Немає коментарів:

Дописати коментар